Att bränna den svenska flaggan.

Ni vet Muhammedkarikatyrerna? Och rondellhundarna, Lars Vilks, Jyllandsposten, yttrandefriheten, dödshoten och det där att muslimer är ena intoleranta jävlar som vill ta över världen och tysta oss och vår öppna demokrati?

 

Jag vill kalla Muhammedkarikatyrerna för en väl utformad och genomarbetad fälla. För vad ville man uppnå? Jo, man ville framställa muslimer som några som hatar demokrati och yttrandefrihet, som gärna hänfaller sig tillvåld och hat.

Händelsekedjan fick precis önskad verkan:
# "Vi har vår rätt att publicera karikatyrer av Muhammed."
# En minoritet av världens muslimer blev väldigt kränkta.
# En ytterligare minoritet av de kränkta mordhotade de som gjort/publicerat karikatyrerna.
 
Och man uppnådde således effekten:
# "Muslimer mordhotar oss när vi använder vår yttrandefrihet."
# "Muslimer vill alltså inte ha yttrandefrihet, och de är beredda att ta till hot och våld för att stoppa det."
# "Muslimer är alltså ett hot mot vårt öppna demokratiska samhälle."

 

Men jag har frågat mig någonting sedan dess. Är det verkligen bara muslimer som är överkänsliga och beredda att ta till hot och våld när de känner att de allra heligaste de har skändas och kränks?


Jag har länge funderat på vad som skulle kunna vara motsvarigheten till Muhammedkarikatyrer här i Sverige. Våldta Astrid Lindgren? Klä en midsommarstång i bajs? Bränna den svenska flaggan?


Om jag ställde mig på Sergels torg och gjorde de här sakerna, skulle jag då också åka på dödshot från en minoritet av en minoritet svenskar? Om jag gjorde det, och fick dödshot, skulle jag ju få min poäng bekräftad, precis som de som gjorde karikatyrerna fick sin poäng bekräftad. Att i alla samhällen, i alla religioner och även i vårt rika, upplysta land, finns det människor som är beredda att ta till hot och våld mot de använder sin yttrandefrihet för att uttrycka förolämpande åsikter.


Jag var nöjd över denna plan och började i tanken planera hur jag skulle genomföra den.

Men så slogs jag av en annan tanke: tänk om ingen blir upprörd? Tänk om min teori inte stämmer. Tänk om inte en jävel bryr sig, tänk om jag inte får ett enda mordhot, vad händer då? Då har jag ju plötsligt motbevisat min poäng å det grövsta, och bevisat att det faktiskt bara är muslimerna som blir så provocerade av yttrandefrihet.


Och eftersom jag inte var tillräckligt säker på min sak valde jag att lägga det hela på is.

 

Men så idag så stötte jag på den här bilden:
 

 

 

En ung man eldar den svenska flaggan och ser nöjd och glad ut över tilltaget. Samma aktion som jag själv tänkte mig, fast utan Astrid och en midsommarstång i bajs.
 
Är en bränning av den svenska flaggan så provocerande att den skulle kunna leda till hot om våld? Kommer det komma reaktioner på detta tilltag som går helt i linje med reaktionerna på Muhammedkarikatyrerna? Kan jag med detta alltså möjligtvis bevisa min poäng?

Vad blev reaktionerna?
 

 

Och för er som är trötta på kommentatorsfält och deras rakt igenom uselt skrivna svenska (ironin) får här en liten sammanfattning av reaktionerna på bilden, ett axplock, med viss rättning av grammatik och stavning, för läsbarhetens skull.

"Ett nackskott!"
"Han skulle fan ha spö!"
"Först pinas sedan dö"
"JÄVLA HORUNGAR, DÖ!!"
"Idioten ser ju för fan svensk ut. Jävla landsförrädare."
"Skott i pannan på dom"
"Skjut honom"
"Kompanistryk, sen hängas"
"Vem i helvete gör något sånt? Hade fan dödat han"
"Vad är det för land vi lever i där folk sitter på facebook och visar sin avsky emot landförrädare? Gör något åt saken istället!"
"Pris på huvudet?"
‎"1. Ta reda på vilket det är.
2. Sök upp.
3. Ta hand om problemen."
"Han ska dö"
"Avrätta nötet"
"Vart är ak5:an när man behöver den..."
"Landsförräderi ska bestraffas med döden, eller ett pris på sitt huvud. Man ska fan inte skända den svenska fanan! Det finns inga ord som beskriver vad jag vill göra med denna människa. Ingen tortyr är grym nog, och inget straff är hårt nog för denna sneknullade, inavlade ursäkt till människa."
"Skjut han. Skicka räkningen på kulan till hans kvarlevande"
"Vilken liten horunge ska fan elda upp han istället!!!!"
"Namn och adress på fanskapet så ska ja hälsa på hos han och visa hur de går med landsförrädare".
"Den där jäveln förtjännar att bli avrättade på det MEST PLÅGSAMMASTE SÄTTET NÅGONSIN ingen bränner SVENSKA FLAGGAN PÅ MIN VAKT".

Ja, det var mitt bevisande av poäng.

Fotnot: Nej, det är inte olagligt att bränna den svenska flaggan.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback